Vihreä rahti palvelee Kiilaxin vastuullista toimitusketjua
Posti kuljettaa Kiilaxin rahdin vastuullisesti ja toimii yrityksen käyntikorttina asiakkaille. Kiilax valitsi ensimmäisten joukossa Vihreän rahdin kaikkiin rahtikuljetuksiinsa.
Joensuulainen rakennusalan yritys Kiilax on siirtynyt viime vuosien aikana pelkästä ympäristöarvojen huomioimisesta kohti laajempaa vastuullisuusajattelua. Yrityksen tuotteet ovat hiilineutraaleja ja niiden koko tuotanto- ja toimitusketju halutaan toteuttaa kestävästi, vastuullisesti ja laadukkaasti.
Vuonna 1993 perustetun yrityksen liiketoiminta alkoi vanerilevytuotteista ja vanerin sahauspalveluista, mutta 30 vuoden kuluessa Kiilax on laajentanut rautakauppatuotteiden valikoimaansa muun muassa erilaisiin tarkastusluukkuihin, levytuotteisiin ja keittiöiden kiintokalusteisiin. Kiilax toimittaa tuotteita niin yksityisille kuin ammattimaisille rakentajille, kuten suurille rakennusliikkeille ja valtakunnallisille rautakauppaketjuille.
“Kiilax tunnetaan laadukkaana rakennustuotebrändinä. Uskomme, että asiakkaamme arvostavat juurikin sitä. Näemme, että vastuullisuus- ja hiilineutraaliustyö luovat meille kilpailuetua, innovaatioita ja jopa kustannussäästöjä”, kertoo Kiilaxin logistiikka- ja laatupäällikkö Markus Hämäläinen.
Kiilax valitsi Postin logistiikkakumppanikseen ja otti ensimmäisten joukossa käyttöönsä kaikkiin rahtikuljetuksiinsa Postin Vihreä rahti -lisäpalvelun, joka palvelee vastuullista toimitusketjua. Massalaskentaan perustuvalla lisäpalvelulla yritys voi ostaa rahtikuljetukset täysin fossiilittomiksi ja saada yksityiskohtaisen päästöraportin kaikista kuljetuksista.
Askeleen edellä näyttämässä suuntaa
Kiilaxin vastuullisuustyön kehittäminen käynnistyi vuonna 2020 sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa tehdystä laajasta strategiatyöstä, jossa nousi esiin, että tulevaisuudessa asiakkaat tulevat vaatimaan vastuullisuutta ja hiilijalanjäljen pienentämistä. Myös kiristyvä lainsäädäntö asettaa vaatimuksia vastuullisuudelle.
“Rakennusala kaipaa vastuullisia toimijoita läpi toimialan. Sen näkee, että asiakkaiden ymmärrys vastuullisuudesta on kasvanut. Haluamme olla suunnannäyttäjiä ja askeleen edellä tällä saralla”, Hämäläinen kertoo.
Kiilax etenee jatkuvasti vastuullisuustyössään ja vaatii myös kumppaneiltaan, kuten Postilta, laadukasta, vastuullista ja läpinäkyvää toimintaa. Nyt yrityksellä on työn alla EPD-ympäristöselostelaskelmat, jotka haastavat myös toimittajia yhä enemmän mukaan laskemiseen.
“Teemme aktiivisesti yhteistyötä avaintoimittajiemme kanssa. Esimerkiksi Postin kanssa käymme läpi raportteja vastuullisuuteen, päästöihin ja laatuun liittyen”, Hämäläinen kertoo.
Vihreä rahti on investointi Postin vastuullisuustyöhön
Valtaosa Kiilaxin lähtevistä tuotteista on lavatavaraa: yritys lähettää vuodessa vajaat 4000 rahtilähetystä. Kiilax pyrkii tekemään jatkuvasti vastuullisempia valintoja, minkä vuoksi Vihreä rahti -palvelu sopii erinomaisesti osaksi toimitusketjua. Postin ja Vihreän rahdin valinta oli Hämäläisen mukaan helppo.
“Posti on aikalailla keihäänkärkeä Suomessa vastuullisuus- ja ympäristöasioissa. Näimme, että valitsemalla Vihreä rahti -lisäpalvelun kaikkiin rahtikuljetuksiimme, saamme haluamamme arvon. Lisäksi Postin palvelut on helppo tilata ja niihin liittyvää raportointia tehdään läpinäkyvästi.”
Vihreä rahti -lisäpalvelulla oli merkittävä vaikutus palvelukumppanin valintaprosessissa.
“Asiantunteva Postin edustaja osasi hienosti esitellä meillä tätä palvelua, joka istuu todella hienosti Kiilaxin arvomaailmaan”, Hämäläinen kertoo.
Vain hinnan perässä juokseminen ei ole laajemmassa laatu- ja vastuullisuusajattelussa Hämäläisen mielestä oikea ratkaisu.
“Emme etsi halvinta mahdollista logistiikkakumppania vaan sellaista, joka toimii aidosti vastuullisesti ja laadukkaasti. Tuemme mielellämme sellaisia investointeja, joissa fossiilittomista rahtikuljetuksista tulisi koko logistiikka-alan normi.”
Kiilax maksaa Postille lisäpalvelusta tietyn prosenttiosuuden, mutta ei ole vienyt sitä rahtihintoihin asiakkaille.
Logistiikkakumppani on Kiilaxin käyntikortti
Logistiikkakumppani on avainasemassa siinä, mikä kuva Kiilaxista on asiakkaiden silmissä. Asiakkaat ovat tottuneet saamaan tilauksensa perille ehjänä ja nopeasti ajallaan.
“Posti on näkyvä osapuoli asiakkaalle. Laadukkaan toiminnan kulmakivi on, että meillä on Postin kaltainen toimija kumppanina”, Hämäläinen lisää.
Hämäläisen mukaan yhteistyö Postin kanssa käynnistyi sujuvasti ja erityisjärjestelytkin ovat hoituneet hyvin ja ammattimaisesti. Rahdin lisäksi Posti kuljettaa Kiilaxilta lähtevät paketit. Posti nähdään yrityksessä hyvänä kumppanina myös tulevaisuudessa.
“Meillä on työn alla verkkokauppatoiminnot, jonka pakettitoimituksissa Posti on alansa parhaimmistoa. Pakettipalvelut meiltä jo löytyykin, sillä samojen sopimusten alle saadaan kaikki, mitä Posti tarjoaa. Samoilla järjestelmillä ja sopimustunnuksilla saamme lähtemään kaiken kirjeestä isompiin lavalähetyksiin asti”, Hämäläinen kertoo.
Postin avoin raportointi niin ympäristöasioihin, kuljetuksiin kuin toimitusvarmuuteenkin liittyen saa Hämäläiseltä kiitosta. Tarvittavan datan Kiilax saa suoraan Postin digitaalisista järjestelmistä. Jos jotain raporttia ei saa suoraan järjestelmästä, Postin oma yhteyshenkilö toimittaa sen pyydettäessä.
Tulevaisuudessa Kiilaxin on tarkoitus laajentaa rakennustuotevalikoimaa, jonka kuljetuksissa Kiilax luottaa Postiin. Viimeisten 1,5 vuoden ajan Kiilaxin valikoimassa on ollut Kiilax-keittiöt, joiden kuljettamisessa tarvitaan erilaisia lisäpalveluita, kuten aikataulutetut noudot ja jakelut sekä sisäänkantopalvelut.
“Kun on vähän erikoisempaa tavaraa kuljetettavaksi, Postin tuoma osaaminen on tärkeää”, Hämäläinen lisää.
Alkuperäinen julkaisu täältä.